آموزش خوشنویسی از سیر تا پیاز

دنیای بدون خط! تصور یک دنیای بدون خط برای همه انسان ها دشوار است چراکه یکی از اصلی ترین عوامل ارتباطات ما، نوشتن با خط است. اما همیشه یک  قانون در همه اختراعات پابرجا بوده است؛ قانونی که به ما می گوید همیشه هر وقت بشر چیزی را اختراع کرده است، به دنبال بهتر شدن و تکامل بیشتر آن بوده. خط هم طبعا از این قانون پیروی کرده است و همیشه در طول تاریخ، بشر تلاش کرده تا آن را  بهتر و زیباتر کند تا آنجا که امروزه هنر خوشنویسی، یکی از حرفه های پرطرفدار جهان به شمار می آید. در ادامه می خواهیم شما را در آموزش خوشنویسی بیشتر راهنمایی کنیم.

هنر خوشنویسی چیست؟

هنر خوشنویسی از جمله حرفه های برتر جهان است به طوری که از هر ملیت و  زبانی که باشید دوست دارید شیوه نوشتن تان را زیباتر کنید. از آنجایی که ما ایرانی ها با داشتن زبان فارسی اصیل و زیبایمان  از گذشته، همیشه سعی بر زیبا جلوه دادن آن بر روی صفحه های کاغذ را داشتیم، سعی کردیم برای تکامل این هنر از تمام استعداد های پنهانمان، به بهترین  روش استفاده کنیم. هنر خطاطی با ورود اسلام به ایران ذوق زیبایی خویش را نمایان نمود و با ترکیب ایرانی اسلامی، جلوه ای زیبا از هنر را به جهان هدیه داد. اجداد ما در طول تاریخ به این هنر ظریف علاقه خاصی نشان دادند و این نکته از آثار باقی مانده و ذکر تاریخ علاقه پادشاهان گذشته به این هنر، به درستی قابل مشاهده است. نوشتن قرآن با خط زیبا و اشعار و دستورات پادشاهان، نوشتن تاریخ و نامه ها و…  جمله همگی، گواهی دهنده عشق و علاقه به خوشنویسی ایرانیان را، از گذشته تا حال، نشان می دهد. این هنر ظریف همواره توسط اساتید خطاطی در طول تاریخ تدریس می شده و آموزش خوشنویسی از  تدریس های خوب و مطرح زمانه بوده است.
بازی با کلمات و ساختن نقوش مختلف حروف از جذاب‌ترین امور در هر زمانه است، گویا فراز و فرود حروف بر روی کاغذ، برای طراح آن، حکم فراز و فرود روح و عواطف وی در زمینه خاکی دنیا را دارد!

اهمیت آموزش خوشنویسی

انسان ها به طوری ذاتی علاقه مند به زیبایی ها هستند. سعی و تلاش بر تغییر صحنه های ناپسند زندگی به صحنه های زیبا، خود گواه این ماجراست. علاقه به زیبایی سبب شده است تا بشر به فکر تبدیل هر چیزی به زیبایی باشد. زیبایی واژه ای است بسیار کلی، دارای مفاهیم ویژه؛ زیبایی های ذاتی و اکتسابی، زیبایی های دنیوی و معنوی و انواع زیبایی هایی که در این مقاله فرصت توضیح آنها نیست، در مجموع انسان های علاقه و گرایش به زیبایی را دارند، حال این زیبایی ها ممکن است از ذات آنها نشأت بگیرد یا القا تقلبی این دنیا به ما باشد. از جمله زیبایی های مطرح در جهان، زیبایی خط و نوشتن است. همان موضوعی که افراد بسیاری را در سراسر جهان، مشغول به خود کرده است. آموزش خوشنویسی و یادگیری آن باعث به وجود آمدن زیبایی در ارتباطات نوشتاری ما خواهد شد به طوری که افراد زیادی با دیدن خط و تماشای آن در کنار لذت، علاقه بیشتری نیز به وی، پیدا می‌کنند. با خوشنویسی و خوش خطی می توان زیبایی را در اول به خودمان و بعد به دنیای اطرافمان هدیه دهیم.
از نکات مهم در آموزش خوشنویسی مهارت اکتسابی بودن و به دست آوردن بودن آن است. در حقیقت تمامی اساتید و موفقان در عرصه خوشنویسی با تمرین و ممارست و… این موضوع را فراگرفته اند و در آن به موفقیت رسیدند.
خط خوش و خوشنویسی برای افراد فواید مفید بسیاری را دارد که به چند نمونه از آن ها اشاره خواهیم کرد:

هنر ظریف خوشنویسی همواره فواید مثبت بسیاری را در افراد داشته است. تمرین صبر و آرامش فرد با قلم در دستش و نوشتن زیبا و تشویق دیگران همواره برای اشخاص ایجاد حس خوب و آرامش را به همراه داشته است.
خط خوش در اسلام نیز بسیار مورد تاکید است همانطور که حضرت علی (علیه السلام) میفرمایند:
خوش خطی از کلیدهای رزق و روزی است.

همچنان از رسول خدا (صلوات الله علیه) نقل شده است که فرموده اند:
هرکس بسم الله الرحمن الرحیم را زیبا و نیکو بنویسد به بهشت میرود.

انواع خط در خوشنویسی

خوشنویسی هنر وسیعی است که در حقیقت نام بردن تمامی خطوط آن کار دشواری است. خط در زبان فارسی اهمیت بسیاری داشته است به طوری که با ورود اسلام به ایران این هنر از برترین هنر های مطرح شده در ایران محسوب می شود. تلفیق این دو عنصر ایرانی اسلامی باهم سبب به وجود آمدن هنر های بسیار زیبایی شد که در تاریخ جهان بی سابقه بوده است. خط از جمله هنرهایی است که بعد از ورود اسلام رشد عالی و خوبی را طی کرده است.
پیشینه هنر خوشنویسی و شاخه های مختلف آن به روزگار بسیار دور می رسد. در این میان، پیدایش هر نوع خط به طور رسمی به یکی از بزرگان تاریخ هنر خوشنویسی نسبت داده شده است؛ اما باید دانست پیدایش هر نوع خط، محصول تجربه جمعی بوده است و شکل های اولیه هر خط پیش از اینکه به طور رسمی ابداع و ثبت شود، وجود داشته است.
در ایران خطوط بسیار زیبایی از قدیم تا حال رواج داشته است که همین عامل، سوق دهنده خوبی برای یادگیری خوشنویسی بوده است.

خط نسخ

از زیباترین خطوط عربی که در فارسی نیر استفاده می شود. خطی که بیشتر با خط قرآن و ادعیه ها با آن آشنا هستیم. خطی که پیشینه آن به کتیبه های پیش از ظهور اسلام بر می‌گردد. خط نسخ در دوره رونق خط کوفی تحت تاثیر آن بود اما از اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم تحت موازین هندسی خط ابن مقله به درجه ای از کمال رسید که وارث و  ناسخ دیگر خطوط عربی و اسلامی شد و مصاحف و دیگر کتب به تدریج به این خط نگارش یافت. در حال حاضر خط نسخ از جهت زیبایی و آسان خوانی در مقایسه با دیگر خطوط، در درجه اول، و از نظر سهولت و آسانی نوشتن در درجه سوم پس از خط شکسته نستعلیق است.

خط نستعلیق

خط نستعلیق این عروس خطوط اسلامی خطی است متشکل از دو کلمه عربی نسخ و تعلیق که یکی از شیوه های نگارش خط در خوشنویسی است. در پدید آمدن این خط گفته شده است که توسط میرعلی تبریزی به کمال دست یافته است. در نستعلیق، زیبایی و تناسب، هماهنگی و استواری در حد کمال به هم آمیخته‌است. خانم آنه مارس شیمل اسلام‌پژوه، خاورشناس و مولوی‌شناس سرشناس آلمانی در خصوص خط نستعلیق می گوید: خط نستعلیق نشانه‌ای بارز از طبع و سلیقه زیبایی شناختی ایرانیان است و بی‌شک زیباترین و ظریف‌ترین خط در میان خطوط اسلامی است تا جایی که آن را به‌حق «عروس خطوط اسلامی» لقب داده‌اند. گفتنی است در دهه‌های اخیر هنرمندانی خط نستعلیق را با روش‌های نقاشی ترکیب کرده‌اند و نوعی زمینه‌ی هنری به‌نام نقاشی‌خط به‌وجود آورده‌اند.

دستخط لیلا

دستخط لیلا، همانگونه که از اسم آن نیز معلوم است جز خطوط خوشنویسی نیست و برگرفته از فونت لیلا است. برای اولین بار دستخط لیلا توسط استاد رضا بختیاری فر تولید شده است و آموزش خوشنویسی با خودکار این دست خط زیبا برای اولین بار توسط استاد مهدی پور عسکری انجام شده است. دستخط لیلا مناسب افرادی است که علاقه به داشتن دست خط زیبا و ساده، با سرعت نوشتن بالا دارند. در دستخط لیلا شاهد کشیدگی مناسب و جذاب حروف و انعطاف میان آنها هستیم.
لیلا دستخطی مناسب برای کسانیست که علاقه به زیبا نویسی با یو خط جذاب و بروز را دارند. با توجه به دستخط بودن این خط شما می توانید به راحتی با آموزش خطاطی خطاطیست و تلاش مستمر در مدت دو الی سه هفته به این دستخط زیبا تسلط یافته و با استفاده از آن به مکاتبات خود رنگ و رویی تازه ببخشید.

دستخط دوئل

طعم شیرین سریع نوشتن و راحت و آسان نوشتن را می توان با دستخط دوئل به راحتی چشید. دوئل دستخطی است فانتزی و شیک مناسب کسانی است که قصد دارند دستخطی ساده و بروز، داشته باشند. نظم و دوران موجود در بین حروف این دستخط به همراه جدید و متنوع بودن آن می تواند به راحتی برای بهتر شدن مکاتبات نوشتاری شما با دیگران اثر بخش باشد. برای آموزش این دستخط با گذراندن یک دوره دو ساعته باکیفیت توسط وبسایت خطاطیست و با تلاش و ممارست شما در مدت زمان کم می توانید صاحب این دستخط زیبا شوید.

خط دست نویس

دستخطی زیبا، ساده و فانتزی. خط دست نویس برگرفته از فونت دست نویس است که با ساده ترین روش و  با هزینه و قیمت رایگان در سایت خطاطیست می توانید با کمترین زمان ممکن این دستخط زیبا را یاد بگیرید. کشیدگی مناسب حروف با سادگی و جذابیت و همچنین فانتزی بودن آن می تواند دستخطی مناسب برای بهتر شدن ارتباطات نوشتاری شما باشد. سادگی نوشتار و یادگیری این دستخط عاملی شده است تا مناسب برای سنین مختلف از  کودکی تا بزرگسالی باشد و می توانید در زمان کوتاه  و با هزینه رایگان در سایت خطاطیست به خط خود صفایی تازه ببخشید.

آموزش خوشنویسی را از کجا شروع کنیم؟

چگونگی یادگیری خوشنویسی از سوالات پر تکرار مخاطبین هنر دوست بوده است. از کجا شروع کنم یا لوازم شروع کار چیست و …
در اینجا نکاتی را برای پاسخ به این قبیل سوالات مطرح می کنیم.

مزایای آموزش آنلاین خوشنویسی

چند سالی است که بعد از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی آموزشگاه ها متخصصین و مدرسین در بسیاری از رشته ها با تغییر رویه آموزش حضوری رو  به سمت آموزش غیر حضوری و مجازی آوردند. این تغییر رویه برای بسیاری از افراد نکته ای مثبت تلقی‌ شد به طوری که بسیاری از مردم با تحصیل و آموزش مجازی فوایدی را دریافت می کردند که در آموزش حضوری این فواید نبود. در اینجا برخی از فواید آموزش مجازی خوشنویسی را باهم مرور خواهیم کرد:

در پایان
تیم خطاطیست همچون یک رفیق، گام به گام پای آموزش خوشنویسی شما تا مرحله موفقیت شما خواهد بود. در خطاطیست با یادگیری با کیفیت، صرفه جویی هزینه و وقت، پشتیبانی و گروه های تعاملی و… میتوانید با خیال راحت و آسوده، به طور ساده خوشنویسی را  یاد بگیرید. مثل هزاران هنرجوی دیگر ما، بدون هیچ مشکلی.